Zásady rozumného chudnutia – II.

102

V tomto článku by som chcel ukázať, akých najčastejších chýb sa bežní ľudia dopúšťajú, čo ich k tomu vedie, a ako sa im vyhnúť.

Táto téma sa zvykne rozoberať veľmi často, ale veľakrát býva aj zle objasnená – budem sa snažiť tuto tému vysvetliť tak, aby to pochopili aj úplní začiatočníci.

Dnešná doba je veľmi uponáhľaná a ľudia často nekladú svoje zdravie medzi priority. Ráno vstanú do prace, kde trávia osem a viac hodín denne. Potom prídu domov sadnúť si k telke, aby sa odreagovali od prace, poprípade sa idú s priateľmi porozprávať na kávu. Čas takto rýchlo plynie. Vo veľa prípadoch si práca odnáša aj čas, ktorý by sme mali tráviť na obede, olovrante, alebo dokonca večeri. Nepravidelná strava, spánok a stres si vyberajú svoju daň.

Ľudské telo je dokonalý organizmus, o ktorý sa treba starať. Ak to robíte správne, dá vám to pocítiť – a samozrejme keď sa oň nestaráte, platí to isté pravidlo. Ľudia sa ma zvyknú pýtať: ako je možné, že som pribral(a) – veď jedávam len raz alebo dvakrat denne? Často sa tiež opakuje príbeh takzvaného jojo efektu. Neraz som sa stretol aj s veľmi radikálnymi metódami chudnutia, ktoré môžu vyústiť až do vážnych zdravotných problémov.

Poďme sa trošku pozrieť, ako ísť na to správne, a vyhnúť sa týmto častým chybám.

V prvom rade si musíme uvedomiť, že pokiaľ chceme žiť zdravý a plnohodnotný život, musíme v najmä zmeniť svoje stravovacie návyky. Tak isto bez zdravého pohybu to nejde. V tomto platí porekadlo „v zdravom tele zdravý duch“.

Čo ja považujem najdôležitejšiu vec, keď sa rozpravám s klientom, je správne nastavenie jedálneho lístka. Jedálny lístok neodporúčam nastavovať si samostatne, pokiaľ nemáte skúsenosti v oblasti zdravej výživy. Stáva sa totiž, že nesprávne nastavenie jedálnička môže viesť aj k závažným zdravotným problémom.

Ľudia často krát radikálne prestávajú jesť, alebo jedlo príliš obmedzia, čo je chyba. Zopakujme si príklady z predchádzajúceho článku: predstavte si muža, ktorý chce schudnúť napríklad brucho. Je cely deň niekde na stavbe, maká a rozhodne sa prestať jesť sacharidy a tuky, aby schudol. Bola by to obrovská chyba, pretože potrebuje mať nastavený jedálny lístok tak, aby v ňom boli aj sacharidy aj tuky dostatočne vyvážené s jeho výdajom energie pri fyzicky náročnej práci.

Opačný prípad: Predpokladajme, že by muž sedel v kancelárii a jedálny lístok má nastavený rovnako ako ten, ktorý robí na stavbe. Pre jeho metabolizmus by malo takého stravovanie úplne iný efekt, ako pri fyzicky pracujúcom mužovi. Do skladania lístku by ste sa preto nemali púšťať sami, pokiaľ nemáte odborné skúsenosti.

„Veď ja nejem veľa…“

Veľmi častý problém býva, že ľudia hovoria: „veď ja nejem veľa…“ Ale práve to môže byť paradoxne častý problém nadváhy.  Skúste si predstaviť  bežný deň v praxi. Ráno vstanete, hodíte do seba rýchle raňajky (niekedy ani to nie), utekáte do práce a ak ste nestihli raňajky, kúpite si na pumpe nejakú bagetu. Samozrejme, v práci je veľa roboty, a tak obed sa stihne niekedy o druhej. Po obede dôjdete domov o ôsmej (alebo aj neskôr) a v noci vás chytí hlad, takže zjete to, práve čo uvidíte v chladničke. Následne idete spať a ráno znovu do práce. Znie vám to povedome?

Poďme sa teraz pozrieť, ako funguje v takomto prípade vaše telo. Jedná sa presne o ten prípad, keď niekto priberá a málo je. Vaše telo nedostalo raňajky, dostalo iba bagetu, neskorý obed, a večeru proti  noci. Predstavte si, že telo funguje ako kyvadlo. Nakoľko vy ste mu dali veľmi málo, pri potrave, ktorá nie je pravidelná, sa telo sa začne brániť. Začne si robiť zásoby, pretože sa bojí, že znova dlho nič nedostane. Najväčšie zásoby si samozrejme začne robiť v noci, keď sa pripravuje na spánok a regeneráciu.

Ako to robiť správne a predísť tomuto problému?

Bude to vyžadovať trošku sústredenia, ale nič, čo by sa nedalo zvládnuť. Ako ste si mohli všimnúť, veľmi dôležitú rolu tu zohráva pravidelnosť. Viem, že väčšina z vás ma časový problém (stráženie si času na stravovanie), ale napriek tomu to vieme vymyslieť. Ideálny počet jedál denne je päť.

Raňajky sú veľmi dôležité. Je to taký katalyzátor do nového dňa. Nebudem presne uvádzať, čo by mali obsahovať – ako som spomínal, záleží to na veľmi na konkrétnych dispozíciách klienta.

Nasleduje desiata. Veľa ľudí túto časť stravovania vynecháva. Myslím si, že je celkom dôležitá – hoci viem, že väčsina z vás nemá čas. Kľudne stačí, keď si dáte nejaké ovocie, alebo proteínovú tyčinku.

Blíži sa obed, kde by sa mal človek najesť tak, aby bol sýty. Konkrétne jedlo znova záleží na klientovi a jeho životospráve.

Ďalej nasleduje olovrant. Tu uz neodporúčam nič s obsahom tuku ani cukru, ale nie je to pevné pravidlo, aj tu záleží na klientovej životospráve.

Posledné jedlo je večera, kde by telo malo dostať niečo ľahké na trávenie, nakoľko sa už len regeneruje a oddychuje. Kľudne aj s väčším obsahom bielkovín.

Takto by teda mal v skratke a vo všeobecnosti zhruba vyzerať jedálniček bežného človeka, samozrejme individuálne nastavený. Dúfajme že som trošku objasnil aj niektoré chyby, ako sa ich vyvarovať a neublížiť svojmu telu a zdraviu.