Príprava na súťaž

149

Postaviť sa na súťažné pódium je pocit, ktorý naozaj stojí za to. Je za ním ale dlhodobá a náročná príprava, ktorú je potrebné absolvovať, aby ste dosiahli svoj cieľ. V čom to celé spočíva?

Mojej prvej súťaže v naturálnej kulturistike som sa zúčastnil v r. 2015. Čo sa týka rozhodnutia zmerať si sily s ďalšími borcami a ísť do súťaží, také záväznejšie padlo asi tak rok predtým. Tomu som postupne začal prispôsobovať tréningy a upravovať stravu. Príprava je samozrejme individuálna záležitosť, nakoľko každý z nás je iný.

Skúsim zhruba popísať, ako sa pripravujem na súťaže ja.

Prvé tri mesiace je objemovka, čo v preklade znamená navýšenie komplexných sacharidov a bielkovín. V tejto fáze sa snažím nabrať čo najviac svalovej hmoty.

Ďalšie dva mesiace to je o znižovaní sacharidov, bielkoviny ostávajú rovnaké. Aj v tejto fáze sú tréningy stále objemové. Vďaka tomu v tréningoch prebieha intenzívne spaľovanie tukov a pri súčasnom znížení sacharidov sa tuky premieňajú na energiu a pália sa. Čo sa týka pocitov, cítim sa trošku vyčerpaný, ale dá sa to zvládnuť.

Silnejšia predsúťažná diéta začína asi tak mesiac pred súťažou. Nasledujúce tri týždne výrazne znižujem príjem sacharidov, pohybuje sa to od 50 – 100 gramov na deň. V tejto fáze som vyčerpaný dosť, ale snažím sa držať tréningy rovnako, aj napriek únave. Je to skutočne náročné na psychiku aj fyzičku. Ale posledný týždeň rozhoduje o všetkom. Je to najnáročnejšia fáza celej prípravy. Ak sa nepodarí správne, celá príprava je zbytočná.

Takže posledný týždeň nastáva superkompenzácia, čo prebieha zhruba takto: Prvý deň  začínam takzvané prelievanie. To odstráni posledný tuk a v tréningoch sa čerpá glykogén, aby sa následne pri cukrovaní mohol  čo najviac naplniť. To znamená 10 litrov prevarenej vody a 1,5 kg kuracieho mäsa vareného iba vo vode, neochutené. Tie čísla sú samozrejme u každého individuálne.  Druhý deň to isté a tretí rovnako. Štvrtý deň do tretej hodiny zjem 1 kg kuracích pŕs a vypijem 6 litrov vody. Potom 2 hodiny pauza a začína sa druha fáza, takzvané cukrovanie.  Od piatej hodiny toho dňa cukrujem. Používam výhradne ryžu basmati, pretože naberá menej vody a ryžové chlebíky. Každé dve hodiny 200 g ryže. To všetko samozrejme bez vody a takto až do súťažného dňa.

Súťažný deň samotný býva veľmi náročný

V deň súťaže to nie je jednoduché, nakoľko to je už prakticky tretí deň bez vody. V ten deň už nejaká veľká príprava nebýva. Veľmi dôležité je správne cukrovanie. To znamená, že pridávam rýchle sacharidy plus samozrejme stále aj tie komplexné. Od rána som musím dávať napríklad ryžu s džemom, aby som stihol naplniť glykogén, čo sa mi väčšinou celkom podarí. Svalstvo tak opticky vyzerá väčšie,  nakoľko glykogén sa dokáže pri správnom prevedení superkompenzácie trojnásobne zväčšiť. Preto sa tento efekt využíva na pódiu. Od posledného týždňa prípravy závisí celková forma.

Aby som to všetko vydržal, musím som sa psychicky nastaviť, inak to nejde. Vidím som svoj cieľ, inak by som to pri superkompenzácii nezvládol. Tá býva totiž spojená so strašnou únavou a depresiami, takže pokiaľ to niekto chce skúsiť, mal by byť v psychickej pohode. V rámci predsúťažnej diéty zhodím aj vyše 10kg – kým v objemovke idem pomaly ku stovke, súťažná forma je niečo nad 80kg.

Chcete si zasúťažiť?

Mladým chalanom, ktorí by sa tiež chceli zúčastňovať súťaží, by som určite poradil, aby začali čo najskôr, kľudne ako juniori. Ja som začal neskôr a to je asi jediné čo ľutujem. Kulturistika je veľmi náročná fyzicky, psychicky aj finančne. Ale poviem vám, keď sa raz postavíte na pódium, stojí to za to! Moja rada znie: Vyskúšajte to a sami uvidíte, či vás to chytí alebo nie!

Pozrite si aj video na túto tému.