Úvod do výživových doplnkov

73

Výživové doplnky sú širokou témou, preto tento článok bude zameraný skôr všeobecne, a do budúcna si môžeme popísať každý takýto doplnok zvlášť.

Na začiatku radšej bez

V prvom rade by som rád upozornil, že pri doplnkoch, ako už naznačuje názov, nie je cieľom zamieňať za stravu, ale iba DOPĹŇAŤ ku strave. Častokrát dostávam otázku, aký proteín mám brať keď chcem pribrať, alebo aký spaľovač keď chcem schudnúť atď. Treba si uvedomiť, že pre začínajúceho cvičenca vôbec netreba nejaké doplnky, sústredil by som sa naozaj iba na stravu a tréningy.

Čo však ja osobne odporúčam, sú na začiatku určite vitamíny a minerály. Je to dôležité najmä preto, že v úplných začiatkoch (ak ste predtým necvičili) bude telo nejakú dobu oslabené. Musí si zvyknúť na vyšší výdaj energie a môže sa stať, že ochoriete. Preto je vhodné na začiatku posilniť telo vitamínmi a minerálmi na zlepšenie imunity.

Čo sa týka ostatných doplnkov, ako sú proteíny, BCAA, glutamín, rôzne spaľovače, kreatín, predtréningovky atď, určite by som počkal pár mesiacov, kým sa telo rozbehne a využije potenciál zo stravy. Postupne môžete pridávať po tréningu proteín (úplne stačí len po tréningu) a u žien skôr odporúčam BCAA. Muži neskôr môžu pridať aminokyseliny, samozrejme je dobré sa poradiť s nejakým odborníkom, ktorý má skúsenosti a vie čo robí.

Proteínové doplnky

Treba si uvedomiť jednu zásadnú vec. Je dobré si spočítať príjem bielkovín osobne – nepreferujem to rátať do úplných detailov, ale zas nemusíme sa zbytočne tlaciť bielkovinami, ktoré nám aj tak telo nestrávi. Odporúčam 1,5 až 2 g na kg telesnej hmotnosti a u žien 1-1,2. Viac nám telo aj tak naturálne nevstrebe.

Takže ak vieme, že dnes sme mali dostatok až prebytok bielkovín, je zbytočné nám dopĺňať ďalšie vo forme proteínového nápoja. Čo sa týka tréningového dňa, tam môžete kľudne bez ohľadu na to, koľko ste ich dnes mali. Takisto ak viete, že ste nestihli dostatok počas dňa, tak si kľudne dajte poobede proteín (určite však  preferujem klasickú stravu, proteín len v prípade že nestíhate).

Takisto je proteínový nápoj dobrý v tom, že odľahčí trávenie. Nemusíte toľko prejedať mäsom, ktoré trávenie zaťažuje, ale proteínom ho odľahčíte, nakoľko väčšina týchto produktov už je predtrávená alebo ľahko vstrebateľná. Samozrejme netreba to brať ako hlavný prísun bielkovín.

Pokročilejší už môžu pomaly pridávať aj kreatín, tribulus a podobne, samozrejme ideálne po konzultácii s odborníkom. O tom si môžeme napísať zasa nabudúce.